Thursday, February 22, 2018

Quinoa na zeleno /BL/

Kviona. Nebo ne? Tak tedy kiona. Taky ne. Áha, kinoa! Nebo česky, merlík čínský. Pravda, trvalo mi celkem dlouho, než jsem si zapamatovala správný název a než jsem ho vůbec dokázala vyslovit. Pamatuji si, jak jsem se jednou v rámci předmětu "jakost rostlinných produktů" chlubila, že často a ráda kupuji tu KVIONU jako alternativu k pšeničným produktům nebo rýži. Nikdo se nesmál, nikdo mě neopravil, protože kromě vyučujícího nikdo nevěděl, co to vlastně je a k čemu se to používá.


/BL/ = bezlepkový

A jak by taky jo, tuhle alternativní plodinu na pultech snadno přehlédnete. A když nepřehlédnete, možná vás odradí cena. Jenže pro své vlastnosti ji rozhodně nepřehlédla OSN a označila ji jako "rostlinný produkt s mimořádně vysokým obsahem esenciálních bílkovin". Následně se stala objektem výzkumu NASA, protože byla zhodnocena jako výjimečně vhodné jídlo pro kosmonauty.  Co je na ní tak speciálního? 

1. Neobsahuje lepek. Velké plus nejen pro bezlepkáře - vždyť lepek je téměř ve všem, co běžně jíme, tak proč trávení trochu neulevit?
2. Má spoustu vlákniny. Nevím, kolik přesně, ale dost a to, aby upravila zažívání.
3. Je bohatá na esenciální bílkoviny a minerály. A to hodně. Prý se jedná o plnohodnotnou variantu masa. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že právě když se cítím slabá, mám chuť na luštěniny, quinou a amarant. A to není jen tak.

Pro vesmírný oběd, i když se do kosmu zrovinka nechystáš, budeš potřebovat:
  • 200 g quinoy
  • 200 g listového špenátu
  • 200 g mraženého hrášku
  • 100 g ořechů dle chuti
  • 4 stroužky česneku
  • olivový olej
  • 1 lžička polévkového koření natural
  • 2 lžičky kari
  • kajenský pepř
  • 1 lžička sójovky superior dark
  • sůl, pepř
Na větší pánvičce na oleji (mírný plamen) rozehřeješ česnek pokrájený na plátky, přidáš hrášek (raději už rozmrazený), špenát (taktéž), krátce osmahneš. Přidáš ořechy, podliješ trochou horké vody, okořeníš, přiměřeně osolíš, přiklopíš a necháš tak 15 minut dusit. V mezičase připrav quinou podle návodu na obalu. Ke konci dušení zeleniny odejmi poklici, ať se vypaří zbytek vody a smíchej s uvařenou quinoou. 

Můj tip: Pro krémovou chuť přidej úplně nakonec  lžíci sojanézy.

Moje zhodnocení: Tentokrát jsem použila takzvanou quinou tří barev, která obsahovala neoloupaná semena v podobě malých černých kuliček. A jsou to pěkní hajzlíci! Vůbec mi tam nechutnaly, divně křupaly, prostě mi připadalo, že v tom jídle nemají co dělat. Quinou už budu kupovat jen normální, bílou. 

Poselstvní quinoy na zeleno: ČERPEJ SÍLU Z DROBNÝCH VĚCÍ
Stavební kameny tvého života nemusí být jen "velké" věci - práce, bydlení, dělání, tvoření... Co když je tohle všechno až druhotné? Zastav se na chvíli a všimni si, jak se vlastně cítíš právě teď. Jsi uvolněný(á)? Pokud ne, kde cítíš napětí? Utíkáš před něčím? Je něco, co nechceš vnímat? Vnímáš, že venku svítí sluníčko, nebo hvězdy? Že dýcháš čerstvý vzduch? Nebo Ti ve vzduchu něco vadí? Co můžeš udělat proto, aby ses cítil(a) volněji? Možná si nechceš připustit, že jsi unavený(á) a jen si potřebuješ jít na chvíli lehnout, možná potřebuješ malou procházku, možná se protáhnout, dát si nohy nahoru nebo dokonce změnit zaměstnání. Jen Ty víš, co právě potřebuješ - a Ty to víš. Buď k sobě pravdivý(á). Síla je v Tobě. 

No comments:

Post a Comment