Tuesday, February 13, 2018

Batáty z trouby /BL/

Je to něco přes rok, co jsem objevila kouzlo sladkých brambor. Panebože, jak jsem bez nich mohla žít?! Kde jsem byla, když tenhle hit do Čech přišel?! Žila jsem vůbec?
No tak dobře, trochu přeháním. Ale jen trochu. A přemýšlím, kde a kdy jsem je ochutnala poprvé... Aha, ono to tak zajímavé není. Všimla jsem si jich v knížce o zdravém stravování, prostě jsem si je jednoho dne koupila (přičemž má tehdejší studentská peněženka zaplakala) a upekla. A když jsem pak ochutnala batátové hranolky ve Forky´s a zkoušela tytéž připravit doma, bylo mi jasné, že to bude záležitost na celý život. Možná o tom jednou vydám román, tak prozatím dost básnění.


Zatím jsem batáty připravovala pouze v troubě, a to buď samotné, nebo v kombinaci s občejnými brambory, případně zeleninou. Zjistila jsem, že pokud chcete mít opravdu vypečenou kůrku, musíte zajistit, aby se jednotlivé kusy moc nedotýkaly a nechat je v troubě "sušit" poměrně dlouho (ačkoliv samotná tepelná úprava do změknutí na rozdíl od brambor moc času nezabere).

/BL/ = bezlepkový

Takže co budeme potřebovat?
  • 2-3 větší batáty
  • olivový (nebo jiný) olej
  • 2 lžičky kari
  • oregano
  • sůl, pepř 
Dochucovadla na talíři: dle aktuálního stavu ledničky a vlastních preferencí sojanéza, sójová tatarka, něco červeného, hummus nebo jiný dip

Batáty oloupeš (slupka se mi zdá příliš tuhá) a naporcuješ ostrým nožem (jde to celkem blbě a pokud můžeš, povolej si odvážného siláka na pomoc). Já při tom málem přišla o obě ruce. Tvar libovolný, podmínkou je přibližně stejná velikost a tloušťka, aby nedošlo k nerovnoměrnému propečení a připalování. V míse zakápni olivovým olejem, přidej koření a dobře promíchej. Následně rozmísti na plech vyložený pečícím papírem a dej do předehřáté trouby na 25 minut při 220°.

Moje zhodnocení: Kupodivu zjišťuji, že batáty mě oslovují víc v kombinaci s obyčejnými brambory, kdy v kontrastu vynikne jejich chuť. Samotné jako hlavní jídlo budí dojem, že je příliš dobrého pohromadě :-).  Jak už jsem psala, pokud chceš mít hranolkovitější či "americkobramborovější" konzistenci, zajisti důkladné rozložení brambor na plechu a možná si i pomoz i tím, že je necháš déle troubě při nižším stupni.

Poselství batátu z trouby: ŽIVOT MŮŽE BÝT HŘEJIVÝ A SLADKÝ
Pokud kolem sebe cítíš chlad, pokud máš pocit, že život chutná příliš hořce, vzpomeň si, že všechno kolem je jenom prapodivná hra a zeptej se - "co pro sebe můžu udělat teď? Co mi pomůže cítit se lépe a vnímat radost? Jak to sám/sama sobě mohu poskytnout?" Nečekej, až Ti někdo něco dá nebo sebere. Jen Ty máš sílu udělat se šťastným.

No comments:

Post a Comment