Thursday, March 29, 2018

Jarní vegan pizza

Jestli už jsi četl/a moje předchozí příspěvky, tak víš, jak velký jsem milovník pizzy. Bez nadsázky jde o moje nejoblíbenější jídlo vůbec. Pojďme se seznámit s veganskou pizzou, která zatím u všech strávníků sklidila všeobecný úspěch!


Dlouho jsem žila v přesvědčení, že pizzu přece nemá smysl připravovat doma. Ta z listového těsta přece není pizza, "pravé" těsto dá moc práce a bez pece s vysokou teplotou to stejně nikdy nikdy nebude úplně ono. Proto jsem raději zašla do restaurace, občas si ji objednala domů, nebo aspoň koupila kousek do ruky. Když jsem se začala stravovat rostlinně, bylo mi docela líto, že si tak významný prvek svého života odepřu. #trochudramatizuju Věděla jsem sice, že existují i přirozeně veganské pizzy, jenže ty na mě působily dost chudým dojmem. Pouhé pomodoro s rukolou, kde nic, tu nic... Rozhodla jsem se jednat. Vyštrachala jsem starý, osvědčený recept na těsto pro domácí pizzu, udělala větší nákup a pustila se do práce. A výsledek? Naprosto předčil očekávání. Chutnala všem, dokonce i masožravcům s předsudky - a to už je, pane jo, něco!

Na těsto jsem potřebovala:
  • 100 g hladké pšeničné mouky
  • 100 g celozrnné špaldové mouky
  • 1/3 kostičky droždí
  • 125 ml teplé vody
  • pár lžic olivového oleje
...a na navrch:
  • ostrý kečup/protlak
  • oregano nebo koření na pizzu
  • 1 balení uzeného tofu
  • 100 g vegan plátkáče (tentokrát jsem kupovala kauflandu)
  • 50 g sójového nářezu (taky z kauflandu - najdeš ho v chlaďáku poblíž oddělení, kde mají tofu)
  • 1/2 sáčku mraženého špenátu NEBO hodně čerstvého špenátu, kopřiv, cokoli listového zeleného...
  • asi 300 g čerstvých žampiónů
  • černé, vypeckované olivy ve slaném nálevu
  • 1 cibule
Těsta se nelekej, je jednoduché, když ho zvládnu i celkem snadno i já. Mouky ve větší nádobě prostě smíchej, trochu osol, rozdrob tam droždí, přidej tak dvě lžíce oleje a 125 ml TEPLÉ vody. Pak to nějak vařečkou zpracuj (to je celkem vopruz), aby z toho byla homogenní hrouda. Přikryj utěrkou a nech odpočívat.
Na oleji osmahni žampiony (sámo očištěné, nakrájené na plátky a zbavené vrchní slupky), pak k nim přidej špenát a nech cca 10 minut dusit. Mezitím možná stihneš nastrouhat tofu a nakrájet cibuli, sója-nářez a olivy. To stihneš právě do té doby, než bude těsto "odpočinuté".
Těsto opatrně vytvaruj do placky na pečící papír a vydatně potři předem okořeněným kečupem (pokud se řadíš mezi ostré hochy jako jsem já, přidej ještě nějaké to chilli). První vrstva bude nakrájené tofu a cibule, pak přijde plátkáč, nářez a nakonec špenát se žampiony a olivy.
Nechej péct na 200 stupňů, postačí 15-20 minut. Nejlíp to chutná v pátek večer u nějakého cool seriálu #atmosféra, takže ne abys to jed/a ve středu v poledne nad klávesnicí počítače v nějakém zatuchlém kanclu! To by bylo zneuctění, no fakt!

Poselství veganské pizzy: ŽIJ A NECHEJ ŽÍT
Každý má své osobní výzvy. Neexistují dva lidé s totožným životním úkolem - každý máme svůj, jedinečný, právě nám na míru šitý Vesmírem. Záměrem Života je rozmanitost, a ta může být projevena jen ve vzájemném respektu. Buď věrný/á své pravdě a respektuj pravdu druhých. Obojí je naprosto v pořádku.

No comments:

Post a Comment