Wednesday, May 9, 2018

28 hodin v Praze aneb Najdi avotoast! /2. dí/

Ahoj, čtenáři! Jestli jsi nečetl předchozí díl, dovolím si Tě naň odkázat zde, abys nebyl ochuzen o souvislosti. Nuže tedy, četl-li jsi předchozí pražský a neodradila-li jsem Tě ještě svými rozprávkami, můžeme po delší odmlce pokračovat.

10. Vnitroblock

V noci jsem slyšela divné zvuky, jako kdyby v bytě nad námi někdo něco stěhoval po podlaze. Jenže nad námi už žádný byt nebyl… #možnástrašidlo Radši jsem to pustila z hlavy a těšila se, co přinese dnešní den a jestlipak si někde konečně dám ten avotoast. Sbalily jsme si všechny věci a zvažovaly, zda si je nechat na nádraží v úschovně. Jenže tím bychom ztratili čas, musely využít MHD a ještě platit poplatek; rozhodly jsme se proto, že těch pár švestek (batůžek a spacák) nám bude denními společníky a že to spolu nějak zvládneme.

Včerejší akční den a noční Věřte-nevěřte mě trochu vyčerpalo, těšila jsem se na pořádný hrnek cappuccina (s rostlinným, of course <3). Něco po deváté jsme zapluly do Vnitroblocku, který se nacházel jen jeden blok od našeho „bydliště“. O Vnitroblocku jste určitě slyšeli. Jestli ne, tak slyšeli, akorát o tom nevíte #neberměvážně. Vnitroblock – multižánrové centrum, které se tváří jako hipsterský underground. Kavárna, galerie, klub i obchod v jedné osobě, přesněji v jedné velké členité „místosti“ bývalé fabriky na místě, kde by to člověk nejméně čekal. Velký prostor, neomítnuté zdi, přiznané železné konstrukce, obnažené žárovky visící na kabelu, podlaha zalitá betonem, nábytek splašený za odvoz… Může být TOHLE útulné, stylové? Jinde možná ne, ale ve Vnitroblocku rozhodně ano.


Hned po vstupu na vás dýchne taková zvláštní, tvůrčí a inspirativní atmosféra. Kdybych se mohla teleportovat někam, kde bych měla psát tenhle článek, tak rozhodně tam. Bavilo by mě taky odtamtud, z nějakého zánovního a trochu zatuchlého křesílka, pozorovat dějství. A člověk se těm spisovatelům, kteří psali svá díla po kavárnách, vůbec nemůže divit… Jenže pouhé prostředí nás nenasytilo a zjišťovaly jsme, co k snědku je k mání. Záhy jsme zjistily, že bohužel téměř nic. Smutně jsme hleděly na za vitrínou vyložené a předražené raw i jiné dezerty, na které jsme ale vůbec neměly chuť. Dala jsem si aspoň to kafe a Janča čaj, abychom ještě nasály atmosféru a docenily nápad tvůrců. Vytvořit prostředí decentní renovací bývalé fabriky, kam lidi zajdou na kafe, na výstavu, do miniknihovny, na koncert, přednášku, vernisáž, výstavu, ale i do obchodu - to je, pane jo, záměr. Tleskám. A tleskají i druzí, soudě podle popularity a návštěvnosti.

11. Antonínovo pekařství

Už bylo hodně po desáté a my stále před snídaní, rozhodly jsme se proto zamířit do vyhlášeného Antonínova pekařství. Já spíš jako doprovod, protože je velmi tradiční a poctivé (super), ale není veganské (ach jo). Cestou jsme dost bloudily, než jsme se vymotaly z Holešovic směrem k Letné, kde se pobočka známého pekařství nachází. Když jsme se rozhodovaly, kterou cestou se vydat, intuitivně jsme zvolily tu „hlavně-proboha-pryč od hlavní silnice“. Posléze jsme vskutku nechápaly proč, protože nejen že jsme si dost zašly, ale procházely jsme opravdu nevzhlednou částí Prahy. Nebloudily jsme ale samy. Oslovila nás anglická rodinka a ptala se na cestu. Snad jsme dobře poradily, tak že by proto?

Konečně jsme se dotrmácely k pekařství; zákusků a pečiva bylo vskutku nepřeberné množství. Vegan krom chleba asi opravdu nic, dala jsem si bábovku a druhý kafe – takzvaného druháka, a Janča koláč a kakao. Užívaly jsme si poslední chvilky v teple a závětří, venku bylo opravdu nevlídno a čekal nás výstup na Letnou…

12. Letná

Poprvé v životě jsem stála před letenským zámečkem, a to 25.března se svařákem v ruce. Tohle místo jsem znala jen z knížky mé oblíbené spisovatelky a blogerky Pavly Smetanové, která sem ráda chodívala a stále chodívá na pivo. Foukal studený vítr, na který byl i zimní kabát krátký. Ani ten ale nevyrušil úchvatný výhled. U „kyvadla“ se fotí mnoho mladých cizinek a cizinců, nejspíš jižani, Italové, Španělé. A taky my. Mrazivý proudům navzdory fotíme „lítací“ snímky, připadám si jako ti cizinci, jsem návštěvníkem ve své zemi. Jen vyletět, vyletět z Letné a letět ještě výš… Mimochodem, máte lítací sny? Já ano a děkuji za ně Bohu, protože bez gravitace jsou všechny probrémy vyřešeny…



13. LUSH

Znovuzmrznutí č. 2 úspěšně splněno, a teď raději zase někam do tepla. Přeletěly jsme z Letné přes Čechův most a Pařížskou ulici dál směrem k tomu „pravému“ turistickému blázinci okolo Staroměstského náměstí. Opět trhy, blázinec. Janča měla v obchodě Desigual vyhlídnutou kabelku ve slevě, chtěly jsme se proto dostat na Václavák, kde se obchod nacházel. Vybraly jsme „kančí“ stezky, abychom tuto cestu nemusely absolvovat hlavním turistickým proudem. Kabelka zakoupena, úkol splněn, a teď honem do Palladia a hlavně LUSH, jediné české pobočky této netradiční kosmetiky, kam jsem se opravdu těšila. Neskutečná vůně mě ovanula už ve dveřích, a rozhodně to nebyla žádná chemka. Kosmetika LUSH je v zásadě přírodní, netestovaná na zvířatech, ručně vyráběná a dalo by se říci, že co kus, to originál. Kdysi, ještě než měl LUSH otevřenou pobočku u nás v ČR, jsem slýchala ódy pěnné na jejich voňavé masky na vlasy a pleť, proto jsem se dlouho nerozhodovala, co si odtud odnést.

Drahou kosmetiku si téměř nekupuji, tak jsou pro mě maska na vlasy a pleť – každá po 395 korunách, celkem raritou. Chtěla jsem ale investovat do vize, kterou podporuji (soudě podle toho, jak je prezentována), a navíc jsem chtěla otestovat, zdalipak se nejedná pouze o nafouklou bublinu a poctivou práci marketérů. Překvapila mě nabídka takzvaných čerstvých masek složených převážně z bylin, ovoce a dalších jedlých surovin, která se musí uchovávat v ledničce. Nepochybuji o její účinnosti, o tom žádná, ale tehdy v tom obchodě jsem si říkala, že takovou masku si přece sama vyrobím (no, zatím jsem si ji nevyrobila).

Primárně jsem sháněla něco na posílení vlasů a po konzultaci s obsluhou vybrala masku wen hua. Voněla zvláštně, jako nějaký kořeněný čínský čaj. A na pleť potom mátovou mask of magnaminty. Teď, zatímco píšu, mám oba produkty vyzkoušené, a nemůžu si vynachválit zejména masku na vlasy, kterou bych si určitě koupila znova. Masku jsem nechala na vlasech 3 hodiny a myslím, že to bylo akorát (20 minut podle návodu na obalu mi připadá málo). Po velmi dlouhé době mám vlasy lesklé, vyhlazené a zároveň vzdušné, velmi příjemné na dotek. Podobný efekt jako po práškové henně (i wen hua obsahuje hennu), jenže lépe regenerované. Co se týče masky, rozhodně mé mastné pleti neuškodila, v rámci možností povrch detoxikovala a vyhladila. Zázraky ohledně pleti nejsou v mém případě na pořadu dne (ani noci). Maska úkol splnila a pleť si stále dělá, co chce, takže vše při starém. Jestli jsi ještě nebyl(a) v LUSH, určitě se tam zastav, obsluha je velice ochotná, pomůže Ti najít řešení na míru a poskytne Ti tolik vzorků, kolik jen chceš.

14. Cacao


Čas jako kdyby nám začal protékat mezi prsty – blížila se půl čtvrtá odpolední, kdy jsme měly v plánu odjezd z Hlavního nádraží. Jenže před tím jsme ještě chtěly stihnout ten začarovaný avotoast! Z restaurací v Palladiu jsme si nevybraly a na poslední chvíli se rozhodly stihnout věhlasné Cacao. Prostor to byl nádherný, i když trochu studeně vyhlížející – vysoké klenuté stropy, velká okna, bohužel syntetické židle a malé kulaté stolečky. Objednala jsem grepový fresh (79 Kč) a konečně ten avotoast (tuším, že taky 79 Kč), Janča salát. Mno, tak drahý džus jsem měla naposledy v zahraniční měně, ale budiž – měla jsem na něj ohromnou chuť, tak mi za tu cenu stál. Avotoast jsem si představovala trochu jinak, alespoň trochu více poznamenaný avokádem a z nějakého více opravdového chleba.

Nuže, něco splněno, něco zůstane na příště. A tak to má být. Příště si určitě nenechám ujít CafeFIN, Náplavku, Národní galerii, Grébovku, bistro Mezi srnky... Pokud se ovšem opět neutvoří lepší plán za pochodu J. Cestujte, ať je to jakkoli na krátkou dobu a jakkoli blízko. I když vás to někdy nechá zmrzlé a vyčerpané...protože zážitky jsou nejvíc!

A kam chodíte v Praze rádi vy?

Elza

No comments:

Post a Comment